Blog

Mizérie českých tištěných médií

15.2.2013 | Jiří Závozda, vysokoškolský učitel (MUP, FSV UK), mediální poradce, člen Rady ČT, bývalý novinář

Česká tištěná média ztrácejí náklad, šetří na lidech a místo kvality sázejí na reklamu. A na velká slova o tom, že se chtějí prosadit právě kvalitou a získat tak zpět čtenáře. Nebo zoufale hledají, jak k sobě připoutat nějakou skupinu lidí.

Některá česká média veřejně podpořila jednoho z kandidátů na prezidenta. Sklidila za to spíše kritiku. Nejčastější námitkou oponentů bylo, že tím ztrácejí nezávislost. Nesouhlasím. 
Samotná otevřená podpora kandidáta je pro mě jako pro čtenáře naopak vítaná. Vím, na čem jsem. Stalo se v českých tištěných médiích mnohokrát, že se na komentářových stránkách tiskly názory lidí, kteří se podepisovali jako nezávislí publicisté, vyjadřovali poměrně vyhraněné názory a přitom působili například jako poradci čelních politiků. Jen to jaksi zapomněli napsat za podpis. Nezávislý publicista zní totiž lépe.

Problém není v tom, jestli se deník nebo časopis přizná, že někomu drží palce. Zvláště když vysvětlí proč. Je na mně, zda to přijmu, či ne.
Problém ale je, když si médiem zpětně listuji (včetně jeho webových stránek) a zjišťuji, jak redakce manipulovala zpravodajstvím (titulky, fotky, vhodně zvolená adjektiva), aby zvýhodnila "svého" kandidáta, jehož podporu na konci kampaně noviny přiznaly. To je špatně. 

A v tom je mizérie českých tištěných médií. Protože ztrácejí náklad, šetří na lidech a místo kvality sázejí na reklamu. A na velká slova o tom, že se chtějí prosadit právě kvalitou a získat tak zpět čtenáře. Nebo zoufale hledají, jak k sobě připoutat nějakou skupinu lidí. Třeba podporovatelů některého prezidentského kandidáta. Ale takhle to nefunguje. 

Další drobné či větší nedostatky, manipulace, nedostatečně ověřené informace, podpásovky či vytržení z kontextu odhalí v dnešních novinách každý student prvního ročníku žurnalistiky. Nebo spíše prvního ročníku gymnázia.

Ranou pro tištěná média je rovněž propojenost s jejich internetovými "odnožemi". I když obě strany často tvrdí, že nemají nic společného, jako čtenář to neberu. A to, co dělají editoři s titulky na webech českých novin, je skutečně hodně za hranou.

Českému trhu chybějí především odvážní vydavatelé, kteří by podporovali alespoň jedny dobré noviny. A do jejich čela postavili skutečnou osobnost, šéfredaktora, který by se místo lobbování o výši DPH staral o obsah novin a jejich kvalitu. 

Nejsem v tomto směru optimistou. Nemyslím si, že za deset let budeme bez tištěných novin. Ale důvodů, proč si je kupovat, je a bude stále méně.

Komentáře

Článek nemá žádné komentáře. Napište první komentář právě vy!

Napište svůj komentář

*nebude zveřejněn
Email není validní.
 
Odeslat

Kontakty

E-mail: ms@mup.cz

Sledujte nás na Facebooku

Sledujte náš Twitter

Twitter @mediapodlupou